Θανατοφοβία: θετικοί τρόποι για να ξεπεράσεις το φόβο

7

Όλοι οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν το φόβο θανάτου. Είναι μια από τις πλέον παρεξηγημένες μορφές άγχους και βρίσκεται στις ζωές πολλών ανθρώπων, πολλές φορές εν αγνοία τους. 

Αν και ο θάνατος είναι το μόνο σίγουρο που μας υπόσχεται η ζωή, αποφεύγουμε να συζητήσουμε γι΄αυτόν, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει πως κάτι που δε συζητάς δε σε απασχολεί. Το αντίθετο. 

Ίσως και να θεωρείται θέμα ταμπού, ακόμη και στις μέρες μας.

Είμαστε όμως πρόθυμοι να συζητήσουμε και να μοιραστούμε τους φόβους μας για το θάνατο; 

Μάλλον όχι. 

Αυτό συμβαίνει γιατί:

  • Αποφεύγουμε να χαλάσουμε τη διάθεσή μας με μια τόσο δυσάρεστη αναφορά.
  • Φοβόμαστε τόσο πολύ που δε θέλουμε να αγγίξουμε καν το θέμα. 

Αποτέλεσμα; 

Μένουμε μόνοι να αντιμετωπίσουμε ένα φόβο, που πλημμυρίζει την ύπαρξή μας με αρνητικά συναισθήματα και δεν επιτρέπει να χαρούμε, το πολύτιμο δώρο της ζωής. 

Οι άνθρωποι που έχουν αυτό το φόβο, ριζωμένο μέσα τους,  αντιμετωπίζουν ότι και με τη σκιά τους.

Δε μπορούν να πάνε πουθενά χωρίς να τους συνοδεύει. 

 

Γι΄αυτό κι εμείς από το Mandala Institute, σκεφτήκαμε να προτείνουμε τρόπους με τους οποίους θα μπορέσεις να απασφαλίσεις το φόβο και να ζήσεις τη ζωή που σου αξίζει. 

Πάμε να δούμε αρχικά, τι είναι θανατοφοβία 

Ο όρος αναφέρεται στον καθαυτού φόβο του θανάτου ή της διαδικασίας. Είναι πολύ φυσιολογικό να φοβάσαι το θάνατο, γιατί κανείς δε ξέρει τι υπάρχει στην άλλη πλευρά και κανείς δε ξέρει πόσο αναπάντεχος και οδυνηρός θα είναι. Παρόλα αυτά το να σκέφτεσαι  και να ξεχνάς να ζήσεις, είναι κι αυτό οδυνηρό. Με αυτό το φόβο όλοι κάποια στιγμή θα έρθουμε αντιμέτωποι.

 Τί γίνεται όμως όταν αυτές οι ανησυχίες εξελιχθούν σε δραματικές καταστάσεις;  

 Η θανατοφοβία προκαλεί άγχος που συχνά αποδίδεται σε γενικό άγχος και κατακλύζει τη ζωή με ανησυχία και δυσάρεστα συναισθήματα. Πρέπει σίγουρα αυτός που τη νιώθει να την αντιμετωπίσει για να μπορέσει να απολαύσει τη ζωή του. 

 

Ας αναλύσουμε κάποιες αιτίες  που ευθύνονται

  • Μια πολύ σοβαρή ασθένεια, είτε σε φέρνει αντιμέτωπο με το θάνατο, είτε όχι, μπορεί να προκαλέσει την απαρχή μιας φοβίας. Ειδικά σε σοβαρές καταστάσεις, δηλαδή ασθένειες που έχουν μεγάλες πιθανότητες να σε οδηγήσουν εκεί. Έτσι μπορεί μετά το πέρας της αποκατάστασης της υγείας, κάποιος να εμφανίζει ακραίες φοβίες σχετικά με το θάνατο. 

  • Ένα τραυματικό γεγονός μπορεί να δώσει το έναυσμα αυτού του φόβου. Αν π.χ. επιζήσεις από ένα ατύχημα ή εκτεθείς σε έναν τρομακτικό κίνδυνο. 
  • Η απώλεια κάποιου αγαπημένου προσώπου, που σε έφερε σε επαφή με την εμπειρία , μπορεί να σου προκαλέσει ακραία αισθήματα φόβου. Είναι απόλυτα λογικό να αναλογιστείς το θάνατο και το πόσο κοντά βρίσκεται αυτός σε κάθε στιγμή στη ζωή. 
  •  Μια ανίατη ασθένεια, είναι πολύ πιθανό να σε κάνει να ζεις με το φόβο του θανάτου. Η ανάσα του είναι τόσο κοντά που μπορεί να ανησυχείς τόσο που θα οδηγηθείς,  ακόμη πιο γρήγορα στο γεγονός. 
  • Οι κρίσεις πανικού είναι ζευγάρι με την αγωνία του θανάτου, καθώς αυτός που περνάει από μια τέτοια κατάσταση, βιώνει το φόβο θανάτου. Κατά τη διάρκειά της πιστεύεις ότι είτε πρόκειται να πεθάνεις είτε ότι θα τρελαθείς και θα χάσεις την επαφή με την πραγματικότητα (η οποία κατά κάποιο τρόπο μοιάζει πολύ με τον θάνατο).  Η πραγματικότητα βέβαια βρίσκεται πολύ μακριά καθώς όπως όλοι γνωρίζουμε δεν υπάρχει καμία απειλή. Αλλά είναι συχνό φαινόμενο, οι κρίσεις πανικού να αποτελούν αφετηρία ώστε να δημιουργήσουν αισθήματα φόβου για το θάνατο. 
  • Τα γηρατειά. Ναι, ξέρουμε όλοι ότι είναι εξ ορισμού αποτέλεσμά τους ο θάνατος, αλλά αν νιώθεις πως είσαι κοντά του, τότε σίγουρα ο φόβος μπορεί να γιγαντωθεί και να πυροδοτήσει αρνητικά συναισθήματα. Εδώ να κάνουμε μια χρήσιμη παρατήρηση. Οι άνθρωποι που ζουν απομονωμένοι είναι αυτοί που αντιμετωπίζουν τη συγκεκριμένη φοβία πολύ συχνά. 

Για να εξουδετερώσεις πραγματικά τον φόβο του θανάτου, πρέπει να καταλάβεις ποιες είναι οι αιτίες στη ρίζα του στο παρόν και να προσπαθήσεις, να τις αντιμετωπίσεις. 

 

Ξέρεις ότι μπορείς να εκπαιδεύσεις τον εγκέφαλό σου να φοβάται το θάνατο; 

Αν βιώσεις π.χ. το θάνατο του πατέρα σου, ενώ είσαι σε νεαρή ηλικία, μπορεί αυτό να πυροδοτήσει το φόβο. Η αιτία π.χ. ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, σε κάνει αυτόματα να ανησυχείς για το τέλος της δικής σου ζωής σου.

Αυτό μπορεί να εκδηλώνεται με άρνηση συζήτησης για το θέμα. Μπορεί να αποφεύγεις π.χ. να βλέπεις ειδήσεις όπου εκεί υπάρχει ο θάνατος ή να παρακολουθείς ταινίες που έχουν σχέση με αυτόν.

Η αποφυγή είναι αυτή που εκπαιδεύει όμως τον εγκέφαλό σου ώστε να νιώθεις το φόβο. Είναι σαν ένας φαύλος κύκλος που το ένα γεγονός πυροδοτεί το άλλο, σε μια αλληλεπίδραση που οδηγεί στο φόβο. 

 

Μπορείς να βρεις κάτι χρήσιμο και σε αυτό:

Ξέρεις πως να ξεκλειδώσεις τη δύναμη του μυαλού σου; 9 τρόποι για να αλλάξεις τη ζωή σου

Αυτό που πρέπει να κατανοήσεις είναι πως το γεγονός δηλαδή ο θάνατος του πατέρα σου, δεν έχει να κάνει με την ένταση του φόβου. Ο φόβος δυνάμωσε και σε κατακλύζει επειδή συνήθισες, να αποφεύγεις οποιαδήποτε  θέματα που σχετίζονται με τον θάνατο.

 Το να κατανοήσουμε, εν κατακλείδι την αιτία δε μπορεί να αποτελέσει πανάκεια, εξάλειψης του φόβου. 

Ποιές είναι όμως οι καταστάσεις, που καλλιεργούν το φόβο του θανάτου; 

  • Χρόνια ανησυχία, η οποία έχει τη δύναμη να ενεργοποιεί το φόβο 
  • Αποφυγή θεμάτων ή καταστάσεων που σχετίζονται με τον θάνατο, όπως αναφέραμε παραπάνω
  • Η επιδίωξη της  επιβεβαίωσης η οποία δρα κατασταλτικά στα επίπεδα αυτοπεποίθησής. Άρα γίνεσαι πιο ευάλωτος στο φόβο. . Αναρωτήσου, πως αν κάθε φορά που νιώθεις το φόβο αναθέτεις τη διαχείρισή της κατάστασης, σε κάποιον άλλον τότε πώς θα αποκτήσεις το θάρρος να τον αντιμετωπίσεις;

 «Ο θάνατος είναι απαραίτητος και δεν μπορεί να αποφευχθεί. Δηλαδή, πού θα πάω για να ξεφύγω από αυτό;» 

Επίκτητος 

Ας εξετάσουμε τα συμπτώματα 

  • Έντονος φόβος ή άγχος κάθε φορά που σκέφτεσαι το θάνατο
  • Καθημερινή σκέψη και ανησυχία 
  • Αποφυγή καταστάσεων όπου πιστεύεις ότι μπορεί να χρειαστεί να το σκεφτείς ή να μιλήσεις για αυτό
  • Σωματικά συμπτώματα όταν σκέφτεσαι το θάνατο – αίσθημα παλμών, εφίδρωση, κοιλιαλγίες, ναυτία κ.λπ.
  • Δυσκολίες στον ύπνο 
  • Φοβάσαι το χειρότερο κάθε φορά που έχεις κάποιο σύμπτωμα.  Έτσι μπορεί να ξοδεύεις πολύ χρόνο αναζητώντας συμπτώματα στο διαδίκτυο.Το άγχος για την υγεία και το άγχος θανάτου συχνά συνδυάζονται. 

Διάβασε κι αυτό:

Πώς να εξαφανίσεις το άγχος από τη ζωή σου 7 πολύτιμες συμβουλές που θα σε απαλλάξουν για πάντα

Το να αποδεχτείς το φόβο σου σε βοηθάει να τον αντιμετωπίσεις 

Αντί μόλις νιώσεις το φόβο σου να πας να ξεφύγεις, μείνε και αντιμετώπισέ τον. Καταρχήν είναι απόλυτα φυσιολογικός και δεν πρέπει να νιώθεις πως λειτουργείς ή νιώθεις παράλογα. 

 

Αν σου λέγαμε ότι μπορείς να καλλιεργήσεις την αποδοχή του θανάτου, θα το πίστευες; 

Κι όμως… όταν αποδέχεσαι ότι ο θάνατος είναι αναπόφευκτος, ότι κάποια στιγμή αργά ή γρήγορα, θα συμβεί και σε σένα, όπως συνέβει σε τόσους ανθρώπους πριν από σένα, μπορεί να σου προσφέρει ηρεμία μακροπρόθεσμα. 

Το να τρέχεις μακριά από το φόβο, κάνει το φόβο σου ακόμη πιο ευέλικτο και πολυμήχανο. Βρίσκει τρόπους να είναι πάντα μπροστά σου. 

Και η λύση ποια είναι; 

Να καλλιεργήσεις την αποδοχή και να εκπαιδεύσεις τον εγκέφαλό σου με τη σκέψη πως ο θάνατος ίσως να μην είναι τόσο τρομακτικός, αλλά φυσικό επακόλουθο της ίδιας της ζωής. 

Η σκέψη αυτή στην πραγματικότητα σε κάνει λιγότερο ανήσυχο για τον θάνατο μακροπρόθεσμα, επειδή επικοινωνεί με τον εγκέφαλό σου ότι, ο θάνατος μπορεί να είναι τρομακτικός, αλλά η σκέψη στο παρόν δεν μπορεί να είναι επικίνδυνη για σένα.

Τί μπορεί να σε βοηθήσει να  σου προσφέρει λύση στο πρόβλημα και να αποδεχτείς το θάνατο στην πράξη;  

 Ο διαλογισμός θα σε βοηθήσει να αντιμετωπίσεις το φόβο του θανάτου και να τον ξεπεράσεις. H διαδικασία μέσω του διαλογισμού, του να βρεις τον πραγματικό σου εαυτό, πέρα από την ύλη, θα σου ανοίξει νέους πνευματικούς ορίζοντες και θα δράσει καταλυτικά στο φόβο σου.

Ας μην ξεχνάμε πως, από τα κύρια οφέλη του διαλογισμού είναι η ικανότητά του να μειώνει το άγχος και να επαναφέρει το σώμα και το πνεύμα  σε μια ήρεμη κατάσταση.

Η αντίδραση του σώματος στο άγχος, από όποια πηγή κι αν προέρχεται, αναγκάζει το σώμα να αντιδρά αυτόματα με τρόπους που σας προετοιμάζουν να πολεμήσεις ή να φύγεις. Στη συγκεκριμένη περίπτωση πρέπει να πολεμήσεις για να νικήσεις το άγχος του θανάτου. 

 Στη yoga προσπαθεί το μυαλό και το πνεύμα, να ενωθεί με το σώμα και σε αυτό συμβάλλει η αναπνοή. Είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσεις πόση ενέργεια καταβάλλεις στην προσπάθεια να ελέγξεις τα πάντα.

Η yoga θα πετύχει να  σε απομακρύνει από το φόβο του θανάτου, καθώς έχει τη δύναμη να σου προσφέρει τα παρακάτω:

  • Να αλλάξεις στάση ζωής
  • Καταφέρεις να προσφέρεις ενέργεια στον εαυτό σου
  • Να αποκτήσεις άριστη σωματική και πνευματική κατάσταση
  • Να υιοθετήσεις μια νέα φιλοσοφία
  • Να αντιμετωπίσεις αποτελεμσματικά το άγχος 

Διάβασε κι αυτό:

Οι ευεργετικές ιδιότητες της ισορροπίας στα τσάκρα σου

Με την Transpersonal therapy μπορείς να πετύχεις την απαλοιφή του φόβου θανάτου.

Με την καθοδήγηση του θεραπευτή στο Mandala Institute  θα ανακαλύψεις και θα επεκτείνεις τις εσωτερικές σου δυνάμεις και τους πόρους που διαθέτεις για να δημιουργήσεις μια ισορροπημένη και ευτυχισμένη ζωή, μακριά από το φόβο και την ανησυχία του θανάτου. 

Η Υπερπροσωπική Ψυχολογία απευθύνεται σε όλους όσοι θέλουν να δουλέψουν, μέσα από ένα ολιστικό και πνευματικό σύστημα θεραπευτικής προσέγγισης.

Αφορά όλα τα επίπεδα της ανθρώπινης μας ύπαρξης.

Mindfulness ή ενσυνειδητότητα  σε  βοηθά να ανακτήσεις  τον απόλυτο έλεγχο, όσον αφορά στις νοητικές διεργασίες, προωθώντας την ηρεμία και τη νοητική σου ευεξία. Ο φόβος θανάτου δημιουργείται από την έλλειψη ελέγχου. Άρα μια άριστη αντιμεντώπισή του,  αφορά στην ανάκτηση ελέγχου και στην απαλοιφή του μηρυκασμού σκέψεων που έχουν να κάνουν με το συγκεκριμένο φόβο – άγχος. 

Το να είσαι απών  από τις πράξεις ή τις καταστάσεις, κουράζει το νευρικό σύστημα με αποτέλεσμα την αύξηση του άγχους και την νοητική κούραση.

Εκεί έρχεται να σε βοηθήσει το mindfulness και να είσαι σίγουρος πως θα “αναγεννήσει” τη σκέψη σου, τα συναισθήματά σου και το σώμα σου.

Διέκοψε αμέσως 3 συνήθειες που έχουν να κάνουν με το φόβο σου 

  •  Καταστροφολογία, δηλαδή να εξετάζεις και να σου προκαλούν φοβερή ανησυχία, όλες οι  φρικτές, επώδυνες, τρομακτικές, θλιβερές και κατά τα άλλα αρνητικές πτυχές του θανάτου.
  • Αποφυγή. Να προσπαθείς να απομακρυνθείς από τη σκέψη του, που κατακύζει το μυαλό σου.  
  • Η παραδοχή του ότι δεν μπορείς να έχεις τον έλεγχο πάνω στο θέμα του θανάτου. Όσο κι αν φαίνεται οξύμωρο, πολλές φορές αυτή η στάση είναι λυτρωτική και ανακουφιστική. 

Συνοπτικά 

Προσπάθησε να ζήσεις μια υγιή και θετική ζωή. Να την γεμίσεις με στιγμές πλημμυρισμένες με ενσυνειδητότητα. 

Κάνε μικρά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση, ώστε να νικήσεις το φόβο σου. 

Θυμήσου: Αν ο θάνατος σε απασχολεί τόσο πολύ, ίσως λησμονήσεις να ζήσεις… αν όμως είσαι απασχολημένος με τη ζωή, δε θα μπορείς να βρεις χρόνο και λόγους για να σε φοβίζει ο θάνατος. 

Στο Mandala Institute μπορούμε να σε βοηθήσουμε να ξεπεράσεις καταστάσεις που επηρεάζουν τη ζωή σου. Μπορούμε να σου προσφέρουμε την καλύτερη εκδοχή της ζωής που αξίζει.

Μπορείς να διαβάσεις κι αυτά: Τι είναι η νευροπλαστικότητα και πώς λειτουργεί; Μπορείς να εκπαιδεύσεις τον εγκέφαλό σου και να αλλάξεις τη ζωή σου

Κατερίνα Κανελοπούλου

Η Κατερίνα Κανελλοπούλου είναι πτυχιούχος Ψυχολογίας, BSc Hons με διάκριση από το πανεπιστήμιο του Aberdeen. Είναι πιστοποιημένη Θετική Ψυχολόγος & Coaching Ψυχολόγος MSc από το πανεπιστήμιο του East London και εγκεκριμένη από το International Society for Coaching Psychology του Λονδίνου, όπου και είναι μέλος MISCP (2434).

Εφαρμόζει ένα ολιστικό σύστημα θεραπείας εναρμονίζοντας νου, συναίσθημα, σώμα και πνεύμα για την ολοκληρωτική κάθαρση, ισορροπία και αυτογνωσία του ανθρώπου.

Για δηλώσεις ενδιαφέροντος και για περισσότερες πληροφορίες:

 Οι συνεδρίες διεξάγονται στην περιοχή της Βουλιαγμένης – Καβούρι ή online.

Εσπερίδων 10

Κλείστε το ραντεβού σας: 210 6403224