Η Ψυχολογία της συκοφαντίας και της αγνωμοσύνης & η μεταμόρφωσή της
«Αληθινή γενναιοδωρία είναι να ξέρεις να αποδέχεσαι την αχαριστία» Coco Chanel
Σάς έχει τύχει να φερθείτε όμορφα σε έναν άνθρωπο ή να του έχετε προσφέρει από ψυχής κάτι που να είχε ανάγκη ή να βοηθήσατε ένα άτομο να βρει εργασία ή να δουλέψει στην εργασία σας ή άλλοτε να τον βοηθήσατε σε ψυχολογικό επίπεδο ή να τον εξελίξατε σε προσωπικό, σωματικό ή πνευματικό επίπεδο και στο τέλος να μην έδειξε ευγνωμοσύνη για τη βοήθεια που του δώσατε, αντιθέτως να σας προσέβαλε ή και να διέδωσε ψέματα μέσω κουτσομπολιού ή και συκοφαντίας, στρέφοντας εναντίον σας και άλλους ανθρώπους; Εάν ναι, δεν είστε οι μόνοι! Έχει τύχει σε όλους μας!
Οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν αυτό το φαινόμενο ένα είδος εσχάτης προδοσίας, που φανερώνει άτομο που τείνει προς αναισχυντία. Προφανώς προσδιορίζει μια κατώτερη και φοβισμένη οντότητα – σίγουρα όχι άνθρωπο – καθώς ο τελευταίος στρέφει την έγνοιά του προς τον ουρανό και τα θεία, γνωρίζοντας τη λεγόμενη «ύβρι» που μπορεί να διαπράξει από μια τέτοια πράξη μικρότητας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αυτή η μικρότητα δεν μπορεί να καταστρέψει τη φήμη, την αξιοπρέπεια ή ακόμη την οικογένεια ή εργασία ενός άλλου ανθρώπου. Είναι ένα άτομο που ζει στις σκιές και τρέφεται από την ενέργεια του μίσους και της κακίας. Σίγουρα δεν φανερώνει ένα σκεπτόμενο ή έξυπνο άτομο. Η πολύ επιτυχημένη ταινία «Η Αμφιβολία» («Doubt») μιλάει ακριβώς για αυτό το φαινόμενο του κουτσομπολιού και της συκοφαντίας που στο τέλος καταστρέφει έναν αθώο άνθρωπο. Στην ουσία το κουτσομπολιό και η συκοφαντία δείχνουν την ποιότητα του ίδιου του ατόμου κι όχι εκείνου που συκοφαντείται. Παρ’ όλα αυτά, ο αντίκτυπος μπορεί να είναι πολύ μεγάλος.
Το ένα πρόβλημα είναι το κουτσομπολιό και η συκοφαντία. Το άλλο είναι η αχαριστία και η αγνωμοσύνη στον άνθρωπο. Αυτά πολλές φορές συνδέονται. Όταν κάποιος είναι αχάριστος, σημαίνει ότι δεν εκτιμάει αυτά που του δόθηκαν ή το καλό που του προσφέρθηκε. Είναι, δηλαδή, αγνώμων. Η αγνωμοσύνη είναι το αντίθετο της ευγνωμοσύνης. Στη θετική ψυχολογία η ευγνωμοσύνη θεωρείται ένα θετικό συναίσθημα και στην πνευματικότητα μια ποιότητα που χρειάζεται να έχουμε, εάν θέλουμε να θεωρούμαστε πνευματικοί. Πρόκειται για μια εσωτερική ή εξωτερική ευχαριστία σε κάποιον που μας βοήθησε σε στιγμές κρίσης ή σε μια δύσκολη στιγμή. Υπάρχουν πολλοί τέτοιοι σπουδαίοι άνθρωποι ανάμεσά μας- από δασκάλους σε σχολεία, εθελοντές σε οργανώσεις, γονείς, φίλους, αγνώστους, γιατρούς, ψυχολόγους, γυμναστές, πνευματικούς ανθρώπους, μη έχοντες οικονομικά, κ.λ.π. Το να ξεχνάς αυτό που σου δόθηκε, ακόμη κι εάν αλλάξεις γνώμη για το άτομο, δεν σημαίνει ότι δεν το πήρες. Ο ανώτερος άνθρωπος θα αντιληφθεί και θα ευχαριστήσει αυτόν που του συμπαραστάθηκε ή τον βοήθησε σε μια στιγμή κρίσης. Φυσικά, δεν είναι αναγκασμένος να είναι μαζί του με κάποιον τρόπο. Η ζωή προχωρά και όλα αλλάζουν. Όμως, το να ευγνωμονείς για αυτό που σου δόθηκε αποτελεί δείγμα αξιοπρέπειας για τον ίδιο σου τον εαυτό.
Τι άλλο όμως συμβαίνει με αυτά τα άτομα; Προφανώς, τέτοια άτομα θέλουν συνέχεια να παίρνουν κι όχι να δίνουν, ζητούν διαρκώς περισσότερα. Καλλιεργούν έτσι έναν εαυτό άπληστο που επιζητά συνεχή προσοχή και «φροντίδα» με όλους τους τρόπους. Τρόπους εγωκεντρικούς και μεμψίμοιρους, όταν δεν ικανοποιούνται οι ανάγκες τους. Το άτομο, δηλαδή, είναι καλό ή κακό ανάλογα με την ικανοποίηση των αναγκών του. Τελικά, αυτό δεν βιώνει την αγάπη, ούτε και την γνωρίζει, παρά το υλικό πεδίο. Η έλλειψη αγάπης κατά την παιδική του ηλικία καθορίζει τις πράξεις του και οι υπόλοιποι καλούνται να του γεμίσουν αυτό το κενό. Το βιβλίο «Το δέντρο που έδινε» του Σελ Σιλβερστάιν περιγράφει στο τέλος ακριβώς αυτό το φαινόμενο. Την αχαριστία και την κακομάθεια του ατόμου που δεν έχει αίσιο τέλος, το τάισμα τέτοιων ανικανοποίητων συμπεριφορών.
Ας δούμε τι λένε οι σοφοί και μεγάλοι άνθρωποι που υπήρξαν κάποτε στη γη
- «Ουδείς ασφαλέστερος εχθρός από τον ευεργετηθέντα αχάριστο», Καλλίμαχος.
- «Η πιο πικρή απογοήτευση είναι να προσφέρεις καλοσύνη και να ανταποδίδουν με αδικία», Πλάτων.
- «Επακόλουθο της αχαριστίας είναι η αναισχυντία», Ξενοφών.
- «Είναι ανθρώπινο να ακούς να σε κακολογούν μετά από μια ευεργεσία που έκανες», Μ. Αλέξανδρος.
- «Είναι οδυνηρό να ακούς να σε κακολογούν μετά από μια ευεργεσία που έκανες», Πλάτων.
- «Τον αχάριστο άνθρωπο, όταν τον καθίσεις στον ώμο σου, θα προσπαθήσει να ανέβει στο κεφάλι σου», Σαίξπηρ.
Τελικά, αναρωτιέσαι. Σώζεται ο άνθρωπος από τον ιό του κουτσομπολιού, της συκοφαντίας, του ανικανοποίητου και της αγνωμοσύνης; Είναι επικίνδυνος ένας τέτοιος άνθρωπος; Εμείς πώς μπορούμε να φερθούμε;
Ψυχολογικό προφίλ του αχάριστου ανθρώπου
Ξεκινάμε με την προσωπική ανασφάλεια που έχει με τον εαυτό του, τη χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση. Δεν νιώθει καλά με τον εαυτό του και την αξία του κι έτσι θέλει να κατεβάσει και τον άλλον που είναι καλός – επιτυχημένος – πλούσιος – όμορφος -ικανός κ.λ.π. Ως κύρια συναισθήματα καραδοκούν η ζήλια, ο ανταγωνισμός, ο θυμός και το μίσος, καθώς ο ίδιος δεν μπορεί να επιτύχει σε αυτά που ζηλεύει κι επιθυμεί. Νιώθει τεράστια ανεπάρκεια ως προς τις ικανότητές του και, επειδή δεν μπορεί να φτάσει τον στόχο του, προτιμά να συκοφαντήσει. Η παροιμία του Αισώπου «ότι δεν πιάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια» αποτελεί έναν μηχανισμό άμυνας στην ψυχολογία του. Η απογοήτευση ή η μη ενασχόληση του άλλου ατόμου με την προσωπικότητά του, με τα θέματα και τα προβλήματα του, η απόρριψη που βίωσε προφανώς (με δικές του σκέψεις και όχι απαραιτήτως με ρεαλιστική άποψη με βάση τα δεδομένα – αλλά μια διαστρεβλωμένη πραγματικότητα με βάση τις εμπειρίες του από την παιδική του ηλικία και την ανασφάλεια που νιώθει και προβάλει ότι τα έχει ο άλλος) δημιουργούν μια αλληλεπίδραση και ανάδυση πληθώρας μηχανισμών άμυνας μαζί με πολλά αρνητικά συναισθήματα που το διακατέχουν ούτως ή άλλως. Το βίωμα της αδικίας από τη δική του πλευρά που ερμηνεύεται με τρόπο που οδηγεί στη λεγόμενη θυματοποίηση, κάτι που πολλές φορές δημιουργεί αργότερα έναν επικίνδυνο θύτη.
Από συκοφαντία και ψευτιά έχουν δολοφονηθεί ή μπει φυλακή χιλιάδες αθώα άτομα. Οπότε, εδώ χρειάζεται να δούμε ποιος είναι ο «κακός» της υπόθεσης. Αυτός που συκοφαντεί ή αυτός που δεν έχει ιδέα για όλο αυτό που συμβαίνει πίσω από την πλάτη του; Το κουτσομπολιό και η συκοφαντία τραβούν γενικά την προσοχή των ατόμων για να ακούσουν άσχημα σχόλια για άλλους, προσφέροντας συγχρόνως μια απόλαυση στους ακροατές. Μεγαλώνει το αίσθημα της πολυτιμότητας και διαφορετικότητας της προσωπικότητάς μας έναντι αυτού που κατηγορείται. Όμως, τα νοητικά δυνατά άτομα και άτομα που γνωρίζουν την ανθρώπινη μικρότητα και την εγγεγραμμένη στο DNA μας φύση, την τάση μας για ψέμα, αντιλαμβάνονται ότι χρειάζεται να το ερευνήσουν και από την αντίθετη πλευρά. «Είναι αλήθεια όλα αυτά που ακούω; Ας το ερευνήσω και μετά βγάζω συμπέρασμα».
Τελικά, όλα γίνονται από χαμηλή αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση, έλλειψη δύναμης για να κατακτήσει αυτά που επιθυμεί. Και όλα πηγάζουν από έλλειψη αγάπης. Εάν το άτομο βίωνε αγάπη για τον εαυτό του, δεν θα είχε την ανάγκη να εκθέσει άλλους ανθρώπους με οποιονδήποτε τρόπο καθώς θα σεβόταν τόσο πολύ τον εαυτό του, που θα έλεγε «μου αρέσει να φέρομαι όπως θα ήθελα να μου φερθούν» εκδηλώνοντας τις ηθικές αξίες που έχει. «Σέβομαι τον εαυτό μου, σέβομαι και τους άλλους και, εάν υπάρχει μια παρεξήγηση με οποιοιδήποτε τρόπο, θα την επιλύσω σαν ώριμος ενήλικας. Θα φερθώ όπως θα ήθελα να μου φερθούν. Με σεβασμό και εστίαση στις καλές σχέσεις μέσω επίλυσης των διαφορών. Μπορεί στο τέλος να μην τα βρούμε, αλλά η σχέση θα έχει ολοκληρωθεί με επίλυση, αγάπη και σεβασμό. Όπως αρμόζει στον πραγματικό χριστιανό ή πνευματικό άνθρωπο». Εστίαση στη δημιουργία ορθών σχέσεων, όπως περιγράφει ο βουδισμός.
Ψυχικά υγιή άτομα
Τα ψυχικά υγιή άτομα έχουν καλούς κώδικες επικοινωνίας. Όταν κάτι τους ενοχλεί, το επικοινωνούν σε αυτόν που τους ενόχλησε θέλοντας να επιλύσουν τη διαφορά. Έπειτα, δίνουν χώρο και στο άλλο άτομο να μιλήσει για να ακούσουν τη δική του άποψη πάνω στο θέμα. Το νόμισμα σε όλα τα πράγματα έχει δύο όψεις και συνήθως και οι δύο έχουν δίκιο, ο κάθε ένας από τη δική του πλευρά. Λύνονται όλα ειρηνικά και συνεχίζουν τις καλές τους σχέσεις.
Το άτομο με αυτοπεποίθηση δεν φοβάται να επικοινωνήσει τα θέματά του, ούτε φοβάται τυχόν αντιπαραθέσεις. Ο κάθε άνθρωπος έχει την άποψή του κι αυτό είναι σεβαστό. Όμως, μέσω της ορθής επικοινωνίας μαθαίνουμε και οι δύο ενώ εξελισσόμαστε.
Πνευματικοί άνθρωποι
Η εντολή του Ιησού «να φέρεσαι όπως θα ήθελες να σου φερθούν» στην ουσία αφορά και καρμικούς νόμους. Ο τρόπος που φέρθηκες είναι ο τρόπος που θα σου φερθούν αργότερα. Ο πνευματικός άνθρωπος το γνωρίζει αυτό και φροντίζει να φέρεται με ευλάβεια και σεβασμό καθώς αυτό θα του επιστραφεί. Επίσης, τα άτομα που φέρονται με αχαριστία και επιλέγουν το κουτσομπολιό τείνουν να μην έχουν πολλούς φίλους, αφού οι περισσότεροι θεωρούν ότι θα μιλήσουν αντίστοιχα και για αυτούς – και όχι άδικα!.
Ας δούμε και την άλλη εντολή: «Όποιος είναι αναμάρτητος ας σηκώσει πρώτος την πέτρα για να χτυπήσει». Η κριτική που ασκείται σε ένα άλλο άτομο δηλώνει την καταπληκτική τελειότητα του ομιλούντα. Έτσι δεν είναι; Ένας αλάνθαστος άνθρωπος! Ας καταδικάσουμε λοιπόν το λάθος.
Ωστόσο, γνωρίζετε ευτυχισμένα άτομα ή άτομα που τα πηγαίνουν καλά με τον εαυτό τους να ασχολούνται με άλλους; Η απάντηση είναι φυσικά και όχι.
Ποιοι είμαστε εμείς να μην δεχόμαστε συκοφαντία, εάν όλοι οι μεγάλοι στοχαστές και πνευματικοί τη δεχτήκανε; Προφανώς αποτελεί μέρος της ζωής και της μάθησής μας να αντέχουμε και να αντιλαμβανόμαστε ότι η αθωότητα δεν υπάρχει στη γη, πλην των παιδιών. Ας μάθουμε ότι και αυτό είναι μέρος της ζωής.
Πώς μεταμορφωνόμαστε μέσα από την αδικία που έχουμε βιώσει και την άδικη συκοφαντία;
Το κλειδί της μεταμόρφωσης βρίσκεται στη συγχώρεση. Το άτομο που είναι αχάριστο ή συκοφαντεί δεν θα αλλάξει. Όμως, εμείς καλούμαστε να το δούμε μέσα από μια άλλη οπτική και να μεταμορφωθούμε. Στην ουσία να το συγχωρέσουμε και να συμπονέσουμε τον πόνο του. Γιατί η όλη συμπεριφορά πηγάζει από πόνο στη μη ουσία της προσωπικότητάς του. Προφανώς, νιώθει τόσο λίγος που δεν βρίσκει άλλον τρόπο ανάδυσης.
Αποδοχή και συγχώρεση λοιπόν σε τέτοιες στιγμές. Να λες «σε συγχωρώ γιατί αντιλαμβάνομαι ότι βρίσκεσαι σε πόνο και ό,τι κάνεις είναι από έλλειψη αγάπης πρωτίστως για τον εαυτό σου και έπειτα για την υπόλοιπη ανθρωπότητα. Σε συγχωρώ γιατί ακόμη δεν γνωρίζεις την πραγματική σου ουσία, που είναι φως και όχι φόβος, ιδιοτέλεια, σκοτάδι. Σε συγχωρώ γιατί ακόμη δεν έχεις αφήσει τον εαυτό σου να εμπιστευτεί και να αφεθεί στο πνεύμα – τον Θεό που είναι η πραγματική μας ουσία. Ξεχνάς ότι είμαστε φτιαγμένοι κατ΄ εικόνα και ομοίωση. Σε συγχωρώ καθώς θυμάμαι τα λόγια ενός γκουρού του Παραμανχάνσα Γιογκανάντα «μέχρι ο άνθρωπος να αγκυροβολήσει στον Θεό θα είναι αφερέγγυος».
Όπως διδάσκει και το mindfulness, οι σκέψεις και τα συναισθήματα μάς καθορίζουν όσο εμείς δεν τα ελέγχουμε. Μάς κάνουν ό,τι θέλουν. Κι ένα δέντρο χωρίς ρίζες θα ξεριζωθεί. Θυμάμαι και σε συγχωρώ καθώς ο αγαπημένος μαθητής του Ιησού τον πρόδωσε. Σε συγχωρώ γιατί ακόμη και δίπλα σε αυτόν τον διδάσκαλο, ο φόβος ήταν μεγαλύτερος της αγάπης και η επιβίωση τελικά εξίσου μεγαλύτερη για κάποιους μαθητές που δεν πίστεψαν, τους αδύναμους θα λέγαμε. Σε συγχωρώ».
Το άτομο που μπορεί να συγχωρεί κατέχει τη «Μεγάλη Καρδιά». Εάν ο Ιησούς συγχώρεσε αυτούς που τον σταύρωσαν άδικα, τότε ποιοι είμαστε εμείς να μην το προσπαθήσουμε;
Αυτό που πονάει είναι το ΕΓΩ μας και όχι η αληθινή μας ουσία που είναι άφθαρτη, αιώνια και τέλεια. Μετά θάνατον, ακόμη και οι εχθροί μας κάτω από τη σφαίρα της αγάπης και της σοφίας είναι κι αυτοί δημιουργήματα της ίδιας θεϊκής υπόστασης που διακατέχεται από αγάπη. Το μάθημά μας είναι να εξελιχθούμε πνευματικά τόσο πολύ ώστε και ο χειρότερος εχθρός μας κάτω από τη σφαίρα της αγάπης να συγχωρείται. Στην άνευ ορών αγάπη, κακία και μίσος δεν χωρούν.
Φυσικά, για τη δική μας προστασία καθώς είμαστε όντα προς εξέλιξη καλό είναι να βρισκόμαστε με καλούς, θετικούς και γεμάτους καλά λόγια ανθρώπους, καθώς όπου βρισκόμαστε αυτά και θα λάβουμε. Τείνουμε να είμαστε ατελείς και να επηρεαζόμαστε πολύ από την αρνητικότητα, τις σκέψεις, δράσεις και τα συναισθήματα των άλλων ατόμων. Δεν είμαστε ακόμη τόσο δυνατοί ώστε να τους παλέψουμε. Οι αρνητικοί άνθρωποι συνηθίζουν να κατεβάζουν το πνεύμα. Να είστε λοιπόν με ανθρώπους που ανεβάζουν το πνεύμα και σάς εξελίσσουν. Από την άλλη θα ευχαριστήσουμε τους ανθρώπους που μας μαθαίνουν την προφύλαξη και την άσχημη πλευρά του να είναι κάποιος αγνώμονας. Θα θυμόμαστε να μην γίνουμε κι εμείς έτσι σε μια στιγμή αδυναμίας του πνεύματός μας. Προσήλωση, λοιπόν, σε αυτούς που φωτίστηκαν, σε αυτούς που βοηθούν άλλα άτομα με κάποιον ωφέλιμο τρόπο για την ανθρωπότητα, πραγματικά επιτυχημένους – ευτυχισμένους ανθρώπους, όπως ένας απλός κηπουρός ή ένας λάμα, άγιος, γκουρού, μοναχός, δάσκαλος.
Αντί την επόμενη φορά να εστιάσουμε σε ένα κουτσομπολιό, ας δοκιμάσουμε να απαντήσουμε έτσι: «πες μου κάτι όμορφο που σου συνέβη σήμερα ή πες μου παρ ‘όλα αυτά τι καλό έχει κάνει αυτό το άτομο σε εσένα, κάπου να σε ωφέλησε με κάποιο τρόπο;». Ας σταματήσουμε κι εμείς με αυτόν τον τρόπο την αγνωμοσύνη ή το κουτσομπολιό για το όφελος όλων μας.
Ας κάνουμε την παρακάτω άσκηση
Τα άτομα που μας δίνουν και τα άτομα που μας παίρνουν.
Βήμα 1: The Givers and the Takers
Τυπώστε το παραπάνω σκίτσο και ζωγραφίστε ή σημειώστε
Ποιοι είναι αυτοί που σου παίρνουν και ποιοι είναι αυτοί που σου δίνουν;
Πώς μπορείς να μειώσεις τους «Takers» και να βρεθείς περισσότερο με άτομα που σου δίνουν, τους «Givers» (φυσικά με την προϋπόθεση ότι και εσείς δίνετε για να είναι τίμιο και ισορροπημένο πνευματικά);
Βήμα 2: Δούλεψε τον θυμό ή την απογοήτευσή σου μέσα από την άμμο ή τη ζωγραφική. Χωρίς σκέψη ζωγράφισε ή δημιούργησε με τις μινιατούρες στην άμμο το συναίσθημα που σε διακατέχει. Δες το. Πάρε ένα άλλο χαρτί και μεταμόρφωσέ το. Άσε τον θυμό ή την απογοήτευση να ξεθυμάνουν. Δεν είσαι τα συναισθήματα σου. Είσαι πιο όμορφο από αυτό, άφθαρτο κι αιώνιο. Αυτό ζωγράφισε ή φτιάξε στην άμμο. Την απεραντοσύνη της εσωτερικής ομορφιάς σου. Ποιο είναι το αντίθετο συναίσθημα του θυμού ή της απογοήτευσης; Ανάδειξέ το μέσα από την τέχνη σου!
Μερικά παραδείγματα από δύο θεραπευόμενους πριν και μετά
Πριν – θεραπευόμενος: Θυμός / τα βέλη του μίσους μέσω συκοφαντίας και αχαριστίας πέφτουν πάνω μου!
Μεταμόρφωση
Εστίαση στην καρδιά και τη δύναμή της: «η καρδιά μου χωράει τους πάντες».
Πριν – θεραπευόμενος: αδικία / θυμός
«Να με φάνε»
Μεταμόρφωση
«I am above all! Επικρατεί ειρήνη και ηρεμία. Νιώθω προστασία.»
Βήμα 3: Δοκίμασε τον παρακάτω διαλογισμό για μερικές εβδομάδες και δες τα αποτελέσματα στην καρδιά σου για αυτούς που δεν έχεις συγχωρέσει.
Ένας απλοποιημένος βουδιστικός διαλογισμός για την ενίσχυση της αγάπης και της καλοσύνης.
Για αυτές τις μέρες αγάπης συγχωρέστε. Είναι ώρα!
Ολιστική – Συνθετική Ψυχοθεραπεία & Coaching: https://mandala.gr/holistic_psychotherapy/
Η Κατερίνα Κανελλοπούλου είναι πτυχιούχος Ψυχολογίας, BSc Hons με διάκριση από το πανεπιστήμιο του Aberdeen. Είναι πιστοποιημένη Θετική & Coaching Ψυχολόγος MSc από το πανεπιστήμιο του East London και εγκεκριμένη από το International Society for Coaching Psychology του Λονδίνου, όπου και είναι μέλος MISCP (2434). Έχει ειδίκευση στην Κλινική υπνοθεραπεία, την αναδρομική θεραπεία (Hypnotherapy & Regression Therapy) τις οποίες και διδάσκει. Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια στην αναδρομική θεραπεία από τον παγκόσμιο οργανισμό της Earth Association for Regression Therapy και εκπαιδεύτρια στην Κλινική Υπνοθεραπεία από την International American Association. Επιπλέον, είναι εκπαιδεύτρια στο Transpersonal Psychotherapy, στο Coaching και στο Mindfulness από την International Association of Coaches, Therapists & Mentors. Είναι επίσης, Θεραπεύτρια μέσω των Τεχνών (Integrative Arts Therapies) από το Institute for Arts In Therapy & Education του Λονδίνου. Έχει εκπαιδευτεί στη Hatha Yoga 200 hrs και σε ποικίλες τεχνικές διαλογισμού.
Εφαρμόζει ένα ολιστικό σύστημα θεραπείας εναρμονίζοντας νου, συναίσθημα, σώμα και πνεύμα για την ολοκληρωτική κάθαρση, ισορροπία και αυτογνωσία του ανθρώπου.
Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μου στο 210.6403224 ή συμπληρώστε τη φόρμα συμμετοχής και θα επικοινωνήσουμε το συντομότερο μαζί σας.